U nedelju, 16. oktobra 2016. na budimpeštanskom Art marketu održana je promocija knjige “Marina Abramović: rani radovi, beogradski period”. Knjiga je objavljena 2013. godine u izdanju galerije Bel Art i  VG Bild-Kunst-a iz Bona (Nemačka). Učesnici promocije knjige bili su: Balint Sombati (Budimpešta) – multimedijalni umetnik, Vesna Latinović – urednica i direktorka galerije Bel Art (Novi Sad), Olivera Janković (Beograd) – autorka knjige i istoričarka umetnosti, kao i Vito Vojnič Purčar – teoretičar umetnosti (Budimpešta).

Art Market- promocija monografije

Knjiga Olivere Janković “Marina Abramović: rani radovi – beogradski period” bavi se „uvodnim” stvaralaštvom velike svetske umetnice. Marina Abramović (Beograd 1946) je svoje rane radove izvela u Beogradu 1971, a njen beogradski period traje do njene tridesete godine, kada se 1975. godine seli u Amsterdam. Po završetku studija Marina se bavila crtežima, slikanjem i pisanjem specifičnih tekstova. U međuvremenu je kompletirala studije u Zagrebu (Majstorska radionica Krste Hegedušića) i kratko vreme predavala na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Prve performanse izvela je tokom 1972. godine u Beogradu. Radovi nastali u kratkom periodu između 1972. i 1975. godine, bilo da su izvedeni u Beogradu bilo na festivalima umetnosti i drugim umetničkim prostorima u inostranstvu, predstavljaju Marinin beogradski period. Tokom ovog perioda ona deluje pri Galeriji Studentskog kulturnog centra (SKC) u Beogradu, koji upravo tada postaje kultno mesto avangardističkih zbivanja. Zajedno sa grupom beogradskih umetnika (Raša Todosijević, Neša Paripović, Zoran Popović, Slobodan Era Milivojević, Gergelj Urkom) mlada Marina Abramović gradi duh i atmosferu „nove umetničke prakse” i konceptualne umetnosti.

U aktuelnom trenutku naša istorija umetnosti, uz obezbeđenu vremensku distancu, evidentira ovu pojavu kao izuzetno značajnu u procesu razvoja celokupne srpske modernističke umetnosti. Jer, upravo je grupa umetnika okupljenih oko Galerije SKC-a, koju je „predvodila” Marina Abramović, unela brojne novine u tadašnji umetnički kontekst – bavljenje novim medijima, shvatanje „ideje kao forme”, performativna realizacija umetničkog dela, izmenjen odnos umetnika prema umetničkim institucijama.

Danas, kada Marina Abramović pripada vrhu svetski afirmisanih umetnika, teorijska analiza njenog ranog beogradskog perioda predstavlja istinski doprinos teoriji i istoriji srpske umetnosti. Olivera Janković s naglašenim osećanjem interpretativne odgovornosti tumači delo velike umetnice. Uspeva da temeljno razmotri sve aspekte radova Marine Abramović, da analitički percipira i kritički interpretira njenu umetnost, da je kontekstualizuje, te da je na jedan diskretan, ali uverljiv način meritorno oceni. (Iz uvodnog teksta monografije: Vesna Latinović)

marina-abramovic-rani-radovi-beogradski-period

Knjiga Olivere Janković o ranim beogradskim godinama umetnice, doprineće boljem razumevanju i percepcije opusu Marine Abramović, posebno zbog toga što je ovo prva monografija te vrste ikada objavljena u Srbiji. Veliku pomoć u realizaciji ovog projekta pružili su: Danica Newell, asistentkinja Marine Abramović, Sidney Russell, foto arhivista Marine Abramović i Dragica Vukadinović, dokumentarni urednik u beogradskom Studentskom kulturnom centru, kao i Akile Bonito Oliva, koji je napisao uvodni tekst ovog izdanja.