Sremska Kamenica, Čerević, Irig i Sremski Karlovci

Projekat Izvan centra – dunavski dijalozi i prepleti  izdvaja se svojim osobenim konceptom. U vremenu zategnutih politika, u vremenu globalističke podvojenosti i otvorenog nadmetanja velikih sila za superiornost u svetu – ovaj umetnički poduhvat podstiče ideju saradnje i zajedništva. U tom smislu postavljen je koncept ovog izložbenog projekta: odabrani srpski umetnici iz dijaspore će  pozvati svoje  kolege umetnike iz zemlje u kojoj žive a koji su pripadnici manjinskih naroda ili doseljenici, da zajednički učestvuju na izložbi  Izvan centra – dunavski dijalozi i prepleti. Takav način izbora učesnika  najdirektnije ukazuje na isprepletanost i suživot naroda u ujedinjenoj Evropi, na potrebu svakog pojedinca da se realizuje u vlastitom socijalnom okruženju.

Ovako zamišljen projekat ukazuje na kohezione mogućnost umetnosti i njene misije. Iskreno treba verovati da će ta i takva moć umetnosti ovom izložbom biti efektno potvrđena jer se radi o vrsnim umetnicima sa specifičnim biografskim iskustvima i sa istančanim osećanjima za impusle savremenog sveta. 

Čini se da je potrebno napomenuti da se programi  Izvan centra – dunavski dijalozi i prepleti realizuju u sklopu tradicionalnog Festivala savremene umetnosti Dunavski dijalozi koji već čitavu deceniju u Novom Sadu sa velikim uspehom priređuje Galerija Bel Art. Ova manifestacija, sada već sa odista velikim autoritetom, prati i prezentuje umetničke aktuelnosti u zemljama podunavlja, pretvarajući Novi Sad u centar umetnosti jednog izuzetno zanimljivog evropskog regiona.

Značajna je činjenica da će se izložbe, performansi i umetničke akcije održati “izvan centra”, u mestima označenim kao područje 021 (Irig, Sremski Karlovci, Sremska Kamenica, Rakovac, Čerević i Banoštor) a što će tim lokalnim zajednicama doneti snažnu potvrdu njihove pripadnost svetu. Ovi internacionalni umetnički događaji će ih učiniti najdirektnijim poprištem umetnosti, biće izbegnuta posredna relacija (sredstva informisanja, društvene mreže, razne druge pšrezentacije i interpretacije) a što je sasvim u skladu sa programskim intencijama EPK  označenim načelima Programski most: Nada i Programski lukovi: Dunavsko more.

Projekat obuhvata 4 izložbe, 3 umetnička događaja i raznovrstan edukativni program. Na izložbi će biti predstavljena dela značajnijih aktera savremenih umetničkih zbivanja iz  država podunavskog regiona (Nemačka, Austrija, Slovačka, Mađarska i Srbija). Naziv Izvan centra ukazuje na fenomen funkcionisanja aktuelne umetnosti izvan velikih gradova: u aktuelnoj „ikonosferi“ savremena umetnost više nije usmerena samo ka pojmu „centra“ nego i prema margini, to jest – manjim gradovima, periferiji, seoskim sredinama… To je još jedna potvrda da se Bojsova maksima umetnost=život danas potvrđuje u najrazličitijim varijacijama – od artističkih pa sve do socioloških i geografsko-prostornih pojmova i oblasti.

Koncept izložbi predviđa da se predstavi umetnost autora koji su u navedenim podunavskim zemljama pripadnici – manjinskih naroda. Takav izbor umetnika a priori ukazuje na isprepletenost i suživot naroda u ujedinjenoj Evropi, ali i na funkcionalizaciju umetnosti kao kohezione univerzalne prakse. Selektori za izbor učesnika četiri izložbe biće srpski umetnici Dejan Kaludjerović koji živi u Beču, Sombati Balint u Budimpešti, Olja Stefanović-Triaška u Bratislavi i Milovan Destil Marković u Berlinu. Oni će u svom okruženju odabrati umetnike tamošnjih manjinskih nacionalnih zajednica ili “gastarbajtere” iz podunavskih zemalja i tako ostvariti svojevrsni utisak prepleta različitih kultura koje deluju u podunavskom regionu.









U skladu s konceptom izložbe Izvan centra je i odluka da se ona prezentuje u mestima u neposrednoj okolini Novog Sada, u zoni 021 (Sremska Kamenica, Sremski Karlovci, Čerević i Irig), jer upravo u ovim mestima, pored Srba, žive pripadnici različitih manjinskih nacionalnih zajednice. Lokacije izložbi i umetničkih događaja su birani na osnovu kriterijuma da pripadaju kulturno-istorisjkom nasleđu.

Poseban multimedijalni niz performativnih događaja Prepleti na Petrovaradinskoj tvrđavi  povezuje različite umetničke discipline savremeni ples, performans i muziku. 

***

Projekat Izvan centra ukazuje na bogatstvo različitosti kao zajedničku tekovinu Evrope, podunavskog regiona i Vojvodine  i  univerzalnu vrednost koju je neophodno negovati u aktuelnom vremenu. Specifičnost projekta leži u činjenici da se izložbe savremenih umetnika iz Mađarske, Slovačke, Austrije i Nemačke realizuju u objektima kulturnog nasleđa te se u spoju savremene umetnosti i kulturnog nasleđa prethodnih vremena stvara autentičan umetnički ambijent i otvraju teme za promišljanje. Projekat je specifičan i zbog činjenice da naši umetnici koji žive i uspešno stvaraju u navedenim zemljama podunavskog regiona imaju dvostruku ulogu umetnika i selektora. Proističe iz iskustva Festivala savremene umetnosti Dunavski dijalozi koji budi veliko interesovanje stručnih krugova, umetnika, medija, te šire publike. Postalo je očigledno da za ovakvo regionalno sagledavanje zbivanja u aktuelnoj umetnosti ima puno razloga, jer dunavska geografija spaja razvijenu Centralnu Evropu sa manje razvijenim zemljama kriznog zapadnog Balkana i zemljama bivšeg Istočnog bloka. Brojni aktuelni integrativni procesi u okviru EU učinili su da se umetnosti ovih zemalja približe, budu kompatibilnije i vidljivije.

Projekat Izvan centra se izdvaja se svojim osobenim konceptom. U vremenu zategnutih politika, u vremenu globalističke podvojenosti i otvorenog nadmetanja velikih sila za superiornost u svetu – ovaj umetnički poduhvat podstiče ideju saradnje i zajedništva. U tom smislu postavljen je koncept ovog izložbenog projekta: odabrani srpski umetnici iz dijaspore će  pozvati svoje kolege umetnike iz zemlje u kojoj žive a koji su pripadnici manjinskih naroda ili doseljenici, da zajednički učestvuju na izložbi Izvan centra.

Projekat Izvan centra organizuje galerija Bel art uz podršku Fondacije Novi Sad 2022, Delegacije EU u Srbiji, Austrijskog kulturnog foruma i Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije.