Piše Vesna Latinović

Godina 2024. je započela uzbudljivim umetničkim iskustvom. Krajem januara imala sam priliku da predstavim Festival savremene umetnosti Dunavski dijalozi na uglednom LASALLE koledžu umetnosti i upoznam azijski grad-državu Singapur za koji sam verovala da će kulturološki i umetnički biti veoma zanimljivo iskustvo, različito od Kine i Japana koje sam posetila u više navrata tokom prethodne dve decenije. Poziv Milenka Prvačkog, uglednog srpskog i singapurskog umetnika, bivšeg dugogodišnjeg dekana LASALLE koledža, sadašnjeg člana borda i rukovodioca međunarodno veoma cenjenog Tropical Lab projekta, dobitnika Nagrade Sava Šumanović, Nacionalne nagrade za kulturu Singapura kao prvi i jedini stranac, i Francuskog odlikovanja viteza, da na LASALLE koledžu predstavim Festival savremene umetnosti Dunavski dijalozi bila je neodoljiva ponuda.

LASALLE koledž umetnosti je jedan od vodećih  obrazovnih institucija u oblasti umetnosti i dizajna u Aziji (na šestom mestu u Aziji i prvom u jugoistočnoj Aziji). U programskom kurikulumu nudi 35 programa osnovnih i doktorskih studija iz likovne umetnosti, menadžmenta u umetnosti, kustosiranja, dizajna komunikacije, dizajna proizvoda, enterijera, filma, animacije,  mode do najaktuelnijih smerova kao što su umetnost i ekologija, art terapija i terapija muzikom. Domaćini su osim Milenka Prvačkog bili profesori Dr Jan Van, Dr Kosi Fu direktorka MekNeli akademije umetnosti, Hejzel Lim rukovoditeljka programa. LASALLE ima pet galerijskih prostora namenjenih  autorskim izložbama i manjim umetničkim projektima i jedan od njih koji uređuje  Institut za savremenu umetnost ima lidersku poziciju i izuzetan ugled u umetničkoj i široj javnosti Singapura.

Prezentacija Dunavskih dijaloga  je bila namenjena studentima master i doktorskog programa i fokus je bio na predstavljanju festivala kao uspešnog modela multilateralne umetničke saradnje. Studenti master i doktorskih studija su sa pažnjom ispratili prezentacije i zainteresovano učestvovali u diskusiji. Poseban utisak na njih je ostavio deo programa koji se odvija u galerijskim i alternativnim prostorima Podgrađa i Petrovaradinske tvrđave građene tokom 17. i  18. veka.  Ništa neobično ako znamo da je Singapur grad kratke istorije i da je starije arhitektonsko nasleđe retko.  U prezentaciji namenjenoj poslediplomcima je učestvovala Ksenija Marinković, istoričarka umetnosti, kustoskinja i osnivačica beogradske X Vitamin galerije koja je u uvodnom delu predstavila  savremenu srpsku scenu, kao i muzejski i galerijski sektor u Srbiji. Nakon prezentacija razgovor smo nastavili sa domaćinima, profesorima i predavačima LASALLE koledža u prijatnoj atmosferi i razmeni ideja koji je iznedrio inicijativu da se na sledećem izdanju Dunavskih dijaloga 2026. godine predstavi umetnost jugoistočne Azije u segmentu Festivala u kome pozivamo partnere iz  dalekih zemalja i predstavljamo našem regionu manje poznate umetničke scene (Kina 2018, Japan 2024).

Početak godine je u Singapuru u pogledu događanja u oblasti vizuelne umetnosti najuzbudljiviji period jer se pored brižljivo osmišljenih i atraktivnih redovnih programa Nacionalne galerije Singapura, Singapurskog muzeja umetnosti i Muzeja nauke i umetnosti, organizuju dve velike izložbe umetnosti Art Singapur i SEA Focus paralelno nedeljom umetnosti Singapur Art Week (SAW). 

Art Singapur (19 – 21 januar) je mega-sajam umetnosti poput onih u Bazelu, Majamiju i Hongkongu smešten u prelepom arhitektonskom zdanju Marina Bej Sand-a na kome su se okupile 114 najznačajnije svetske galerije. SEA Fokus izložba (19 – 28 januar) je manji i mlađi  sajam umetnosti i fokusiran je na aktuelnu umetnost Jugoistočne Azije pokrenut 2023. godine. Odvija se  paralelno sa Singapur Art Week-om i na njemu su galerije predstavile umetnike  iz Afrike, Azije i njihove dijaspore u 6 zasebnih prostora uglednog umetničkog centra Gillman Barracks.

Poseta Nacionalnoj galeriji Singapura je nezaboravno muzejsko iskustvo zbog ugođaja  unutrašnje arhitekture i uređenosti zdanja u kome je smeštena ali i besprekorne organizacije i ljubaznosti svih zaposlenih. Kustosko vođenje  kroz stalnu postavku i lokalnu istoriju umetnosti je bilo najzanimljivije muzejsko vođenje kome sam prisustvovala, zahvaljujući izuzetnom znanju, odmerenoj  neposrednosti i šarmu istoričarke umetnosti Gertrude Tan. Posebno zanimljiva aktuelna izložba „Tropical: Priče iz jugoistočne Azije i Latinske Amerike“ je prva muzejska izložba velikih razmera  i komparativnog pristupa koja ostvaruje dijalog umetnika dva regiona kroz postavku  preko 200 umetničkih dela, skulptura, crteža, performansa i instalacija više od 70 umetnika, nastalih tokom 20. veka pokazujući kako su umetnici u ova  dva regiona  reagovali protiv kolonijalizma, prkosili konvencijama, podsticali solidarnost  i zauzimali  pozicije u svetu umetnosti.

Ugledni svetski arhitekta Moše Sadi inspirisan cvetom lotosa dizajnirao je Muzej umetnosti i nauke (Art Science Museum) koji istražuje i povezuje umetnost, nauku, kulturu i tehnologiju.  Muzej je kultna kulturna znamenitost Singapura nazvana „Ruka dobrodošlice Singapura“ jer se forma zgrade sastoji od 10 „prstiju“ povezanih jedinstvenom okruglom bazom u sredini. Dizajn svakog prsta otkriva poseban galerijski prostor, a krovni prozori na „vrhovima prstiju“ efektno osvetljavaju zakrivljene unutrašnje zidove. U kišnim periodima, krov muzeja kanališe kišnicu kroz centralni atrijum zgrade usmeravajući kapi vode sa 35 metara visine u mali, reflektujući bazen. Prikupljena kišnica se reciklira za upotrebu u zgradi. Od postavki koje smo videli najveći utisak je ostavila multimedijalna izložba „NOVI EDEN: transformisane mitologije naučne fantastike“ (NEW EDEN: Science Fiction Mythologies Transformed).

Singapurski muzej umetnosti (Singapore Art Museum, SAM) otvoren 1996. kao prvi muzej umetnosti je zbog renoviranja privremeno smešten u višespratnu skladišnu halu poznate  tansportne kompanije u Tanjong Pagar Distripark četvrti. Muzej baštini i razvija jednu od najznačajnijih javnih zbirki savremene umetnosti jugoistočne Azije, priređuje izložbe regionalnih i međunarodno afirmisinih umetnika i raznovrstan prateći edukativni program. Najjači utisak je ostavila izložba „Jorney to the lobster planet“ Filipa Kolberta (Philip Colbert).

Posebna avenija delovanja ovog muzeja odnosi se na umetničke postavke i “site specific” intervencije u javnom prostoru koje u Singapuru srećemo doslovce na svakom koraku. Ovaj višegodišnji projekat posvećen afirmaciji umetničke prakse u javnom prostoru postao je  platforma za kreativnu produkciju i eksperiment. Zasnovan na ideji da je svaki prostor kulturni prostor namenjen pre svega lokalnoj zajednici uvodi umetnost u svakodnevni život i neočekivana mesta sa namerom da podstakne  kreativnosti, probudi radoznalost, aktivira maštu i uspostavi dijalog sa prolaznicima.

Studio Milenka i Delie Prvački je jedinstven umetnički prostor. Prostran atelje (nekoliko   stotina metara na dva nivoa) smešten je u Woodlandsu,  industrijskom delu grada. Slike Milenka Prvačkog  od kojih su neke ogromnih formata i skulpture Delie Prvački izvedene u različitim materijalima, znalački su postavljene i pažljivo raspoređene u svetlom prostoru visokih stropova i velikim staklenim bočnim zidom. Poseban doživljaj za svakog posetioca. 

Milenko je diplomirao slikarstvo a Delia vajarstvo na Institutu za likovnu umetnost u Bukureštu. Nakon diplomiranja živeli su u Pančevu da bi se igrom slučaja 1991. godine preselili u Singapur. Od tada su aktivni učesnici umetničke scene Singapura i šireg regiona i dobitnici brojnih nagrada. Prvački je izlagao između ostalog, na Bijenalu u Sidneju 2006. godine.  Njegovi radovi  se nalaze u kolekcijama važnih muzeja u Srbiji, Evropi i Aziji. Delia Prvački  se najčeće izražava u mediju keramike i pored brojnih samostalnih i grupnih izložbi  učestovala je u nekoliko važnih projekata u javnom prostoru   Posebno se ističu  dve zamašne  umetničke intervencije u podzemnoj železnici Singapura koje sam imala zadovoljstvo da vidim uživo:  stanicu  Dobi Go koju su zajednički raelizovali Milenko i Delija i  stanicu Marina Saut Pir,  projekat  koji je pune tri godine vodila Delia Prvački a uključio je nekoliko stotina sugrađana.

U svakom slučaju  blagotvorno  je bilo svakodnevno upijati duh mesta i uživati u gostoprimstvu ovog talentovanog, vrednog, skladnog  i uspešnog umetničkog para, upoznati grad Singapur  jedinstven preplet azijske i anglosaksonske kulture, a posebno me je obradovala mogućnost da se na Dunavskim dijalozima 2026. našoj i regionalnoj publici predstavi vibratna i zanimljiva vizuelna umetnost jugoistočne Azije.