Konceptualna umetnica, performerka, pesnikinja i glumica Katalin Ladik je dobitnica nagrade Sava Šumanović za likovnu umetnost za 2022. godinu, koju su Galerija Bel Art i Art expo Novosadskog sajma dodelili jubilarni, 25. put. Ovo priznanje dobitnici je uručeno 10. marta 2023. na Novosadskom sajmu u okviru izložbe Art expo. Žiri nagrade je naveo da je neposredan povod za odluku o dodeli tog priznanja Katalin Ladik njena nedavno objavljena knjiga Mogu li živeti na tvom licu, u izdanju novosadskog Foruma i Saveza feminističkih organizacija (Re)konekcija, te učešće na izložbi Umetnost bez granice u Magyar Muholy galeriji, u okviru projekta Srbija u fokusu, na kojoj su izlagali vojvođanski umetnici mađarskog porekla koji žive i rade u Budimpešti, kao i upravo zatvorena velika samostalna izložba Ooooooooo-pus u minhenskom Haus der Kunst. Na toj izložbi Katalin Ladik izvela je izuzetan performans usklađen sa monumentalnom muzejskom arhitekturom u kojem je sublimisala krucijalne elemente svog celokupnog opusa, istakao je žiri, koji su činili istoričarka umetnosti i likovna kritičarka Svetlana Mladenov, galeristkinja i direktorka Galerije Bel Art Vesna Latinović i likovni kritičar Sava Stepanov.

Katalin Ladik (Novi Sad, 1942) je odrasla u multietničkom, višejezičnom i multikulturalnom okruženju. Njenu stvaralačku maštu u književnosti (poezija i beletristika), u vizuelnoj umetnosti (vizuelni radovi, vizuelne partiture), u zvučnoj poeziji, u radio igrama i u performansima, podsticale su različite kulturne i narodne tradicije. Bila je član avangardne grupe Bosch+Bosch. Njeni konceptualni radovi izlagani su u jugoslovenskim galerijama i muzejima te u Muzeju moderne umetnosti u Njujorku, Galeriji Tejt u Londonu, Muzeju Ludvig u Budimpešti, Muzeju savremene umetnosti u Beogradu i drugim. Izlagala je na velikim manifestacijama poput Međunarodnog festivala zvučne poezije u Amsterdamu (1977), Centru Pompidu u Parizu (1980), u Njujorku i Baltimoru (1980), kao i na Dokumenti 14 u Kaselu (2017). Dobitnica je više značajnih internacionalnih nagrada, među kojima su i Oktobarska nagrada Novog Sada i Nacionalna nagrada za kulturu Srbije. Živi u Budimpešti.

Nagrada Sava Šumanović je ustanovljena 1999. u nameri da se u savremenom vremenu afirmiše delo jednog od najznačajnijih stvaralaca u istoriji srpske i jugoslovenske umetnosti i kulture Save Šumanovića (1896-1942) koji je tokom prve polovine XX veka dosegao izuzetne umetničke domete slikajući u skladu sa duhom vremena u kojem je živeo. Bio je značajni učesnik pariske umetničke scene i jugoslovenske umetnosti, te zapaženi akter inovatnih tendencija u slikarstvu na ovim prostorima. Istovremeno, teorijskim ogledima je veoma umešno obrazlagao poimanje modernističkog koncepta slike i njenog smisla.  Jedan od odlučujućih kriterijuma za proglašenje laureata nagrade Sava Šumanović je iznalaženje sličnih osobenosti u delima današnjih umetnika. Dosadašnji žiriji imenovali su umetnike koji su ispunjavali te kriterijume ali su, istovremeno, autoritativno bili “uklopljeni” u karakter aktuelnog sveta i današnje umetnosti, ističu osnivači ovog priznanja.

Tokom celokupnog umetničkog opusa Katalin Ladik je izuzetno aktivna. i u aktuelnom trenutku Žiri za dodelu Nagrade Sava Šumanović je iznašao više povoda da ovu umetnicu proglasi laureatom. Nedavno je u Novom Sadu objavljena njena autobiografska knjiga Mogu li da živim na tvom licu (Izdavačko preduzeće Forum, (Re)konekcija, 2021).  Izuzetno struktuiran sadržaj knjige je specifičnim formalnim prestruktuiranjem pretvoren u multimedijalno delo koje uz (prozni) tekst sadrži i poetske i foničke iskaze, brojne dokumentarne fotografije održanih performansa, vizuelne poezije i drugih artefakata.  

Žiri je smatrao izuzetno značajnim i prisustvo njenih radova iz Verbund kolekcije na prošlogodišnjoj izložbi Feministička avangarda 70-tih koju je kurirala dr Gabriele Schor (iz Beča) u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine te na ovogodišnjoj peštanskoj izložbi Umetnost bez granice održane u okviru manifestacije Most Srbija a na kojoj su izlagali umetnici Mađari iz Vojvodine koji žive i zapaženu deluju i u mađarskoj i u srpskoj savremenoj umetnosti.
Treći povod je izložba Katalin Ladik neobičnog naslova Ooooooooo-pus u galeriji Haus der Kunst u Minhenu 2023. godine. U nekoliko velikih dvorana je prikazan retrospektivni pregled umetničinih radova, instalacija i zvučnih kulisa. Tom prilikom je umetnica realizovala performans istoimenog naslova, u ambijentu monumentalne arhitekture koja je zahvaljujući letričkim aplikacijama (multipliciranjem slova O na zidovima velikog stepeništa) dobila poetski kodiran izgled. Katalin Ladik je u takvom ambijentu, sa nesvakidašnjom sigurnošću, izvela minimalistički performans u kojem dominira njena glasovna interpretacija koja je, zahvaljujući izuzetnoj akustici,  ispunila čitav prostor snažnim poetskim i metaforičkim nabojem. Zbog svega toga, čini se da ovaj performans poseduje paradigmatičko značenje – njime se objedinjuju najznačajnije osobenosti čitavog umetničinog opusa Katalin Ladik, principi njene umetnosti koja, danas i ovde, nudi uzorne etičke i vitalističke principe.