U utorak, 10. septembra 2019. godine u 18:00 časova održana je projekcija filmova Genadija Popeskua, umetnika iz Moldavije i Ane Nedeljković i Nikole Majdaka Jr, umetnika iz Srbije u Spomen-biblioteci Karlovačke gimnazije, Trg Branka Radičevića br. 2. u Sremskim Karlovcima. Projekcija filmova odvija se u okviru Festivala savremene umetnosti Dunavski dijalozi 2019 i njegovog posebnog segmenta pod nazivom Umetnički dijalozi niz Dunav: od Apatina do Kladova.

Radi se o stvaraocima sličnih autorskih koncepata i animiranim filmovima u kojima se na jedan metaforički način kritički govori o svetu i vremenu u kome živimo.

Film Ane Nedeljković i Nikole Majdaka Jr. je plod ličnih traumatičnih iskustava stečenih u vremenu u kome putovanja nisu bila moguća zbog otežanog viznog režima. U filmu njihov crveni autobus kruži gradom nikako ne uspevajući da se zaputi se ka drugim predelima i da stigne ,,u obećani svet turstičke razglednice”… Ovaj film, međutim, nije samo zanimljiva, duhovita i ironična priča o ogradama koje su zaista postojale u skoroj prošlosti u našem okruženju, jer u momentu kada je film Ane Nedeljković i Nikole Majdaka Jr. počeo da se emituje, nove granične ograde postaju univerzalni fenomen, jer se njima sprečavaju masovna izbeglička ,,putovanja” u Evropi, Aziji, Americi…

Film moldavijskog konceptualnog umetnika, performera i autora animiranog filma Genadija Popeskua Reka Raut je, takođe, pun metaforičkih naznaka o savremenom svetu. Njegovi animirani junaci kreću se kroz stvarni pejzaž, te sve njihove akcije postaju snažne, uverljive, sugestivne. Ipak, okosnica celokupne priče jeste ,,citiranje” i ,,pokretanje” scene sa Brojgelove slike Slepac vodi slepce. Radi se o metafori koja je korišćena od drevnih vremena kao kritika ,,slepih” vođa i njihovih bespogovornih sledbenika. A krajnji rezultat tih metaforičkih prizora je predvidljiv baš kako je to označeno biblijskim tekstom i rečju Isusovom, koji u razgovoru sa farisejima zaključuje: ,,A slijepac slijepca ako vodi, oba će u jamu pasti”.  Dakle, Popesku ovu biblijsku temu adaptira u aktuelnom vremenu i tako oštro i potpuno kritički promišlja našu stvarnost, pogotovo kada je njegova kritika usmerena ka osudi onih koji danas rukovode svetskom političkom scenom. Dakle, Popescu je umetnik koji prepoznaje duh našeg doba i pokušava da svoje posmatrače osvesti pred svim zamkama sveta i vremena u kome živimo…

Ana Nedeljković (Beograd, 1978)

Diplomirala je slikarstvo, magistrirala i doktorirala na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Animacija Rabittland je njen doktorski rad. Samostalno je izlagala na pet izložbi u referentnim galerijama u Beogradu i Beču, a učestvovala je i na brojnim grupnim prezentacijama i manifestacijama. U Kulturnom centru Beograda već godinama vodi izuzetno uspešne kreativne edukativne radionice za mlade i seminare o edukaciji u umetnosti za mlade i profesionalce.

Nikola Majdak Jr. (Ljubljana, 1972)

Diplomirao je na Fakultetu dramskih umetnosti, odsek filmska i TV kamera. Poslednjih 20 godina aktivan kao snimatelj, animator, reditelj, predavač i voditelj radionica animiranog filma. Snimio je preko 50 dokumentarnih i kratkih igranih filmova, desetine muzičkih spotova i animacija. Radio je kao snimatelj za TV kuće: BBC, France 2, ARTE, TF1, HRT, Channel4, MTV i brojne druge. Dobitnik je Kristalnog medveda na Berlinskom filmskom festivalu; Nagrade grada Beograda za filmsko i radio-televizijsko stvaralaštvo, kao i drugih važnih nagrada za animaciju i snimateljski rad.

Genadije Popesku (Floresta, Moldavija, 1971)

Popescu je aktivan prvenstveno na polju performansa. U časopisu Calvert, Ami Brizgel rekapitulira njegov rad na sledeći način: „Popesku je klasično umetnički vaspitan, ali je na specifičan način uspeo da kreira svoj alternativni odnos prema umetnosti, razvijajući jedinstveni pristup koji ima i lokalnu i univerzalnu važnost. U središtu njegove prakse nalazi se interesovanje za lokalni nacionalno-kulturni identitet… Mnoge predstave Popeskua uključuju šetnju i na taj način okuplja ljude i teritorije.” Njegov rad otkriva snažnu interakciju sa nizom postmodernih umetničkih pristupa, od pop umetnosti  do konceptualne umetnosti i  performansa. Izlagao je u brojnim uglednim galerijama poput centra Constantin Brancusi, Kišinjev; Mars Galerija, Moskva; Le Generateur, Pariz; Galerija Mezanin, Beč; Galerija Poljskog instituta, Diseldorf; Salonul de Proiecte, Bukurešt, između ostalih. Umetnik je učestvovao u poslednja tri izdanja Festivala dokumentarnog filma u Kišinjevu. Godine 2014. bio je rezident na Rochester tehnološkom institutu u okviru CEC Arts link programa. Živi i radi u Kišinjevu, Moldavija.